Fundació Pere Tarrés
   Facebook Fundació Pere Tarrés    Twitter Fundació Pere Tarrés    Instagram Fundació Pere Tarrés
Inici | Contacte | | Intranet
Estàs a: Inici  > La Fundació  > Sala de premsa  > Notícies

Notícies | El lideratge i la participació són també elements clau per aconseguir entitats del tercer sector fortes

Tornar enrere

29.09.2017 - Tercer Sector Social

Fundació Pere Tarrés

Com podem generar organitzacions en les que es desenvolupin i s’impliquin les persones? De quines eines disposem per generar nous lideratges? Calen nous models organitzatius? Aquestes i altres preguntes són algunes de les qüestions sobre les que una cinquantena de directius d’entitats del Tercer Sector de diferents països europeus han estat reflexionant aquesta setmana,  en una jornada a Barcelona organitzada per la Fundació Pere Tarrés i Sant Pere Claver en el marc del projecte europeu Eu3LEader.

Prenent com a model el mètode descrit per Frederic Laloux al seu llibre “Reinventing Organitzacions”, els assistents han pogut conèixer diferents experiències que ja han posat en pràctica aquesta filosofia total o parcialment. Aquest darrer és el cas que David Martí, director del Conservatori Municipal de Música de Barcelona, va explicar en la seva conferència. Per Martí “no ha estat un procés fàcil i ens hem trobat algunes resistències internes” però es mostra molt satisfet amb el nivell assolit. Martí també va explicar que quan s’aplica aquest model de gestió les organitzacions resultants aconsegueixen la màxima potencialitat de les persones i de les mateixes organitzacions, són més sostenibles humana i econòmicament i el fet d’organitzar-se per projectes o estructures més petites els permet funcionar amb més fluïdesa.

Per passar de la teoria a la pràctica i conèixer de quina manera s’està implementant ja aquest model a Espanya i Europa, Pablo Aretxabala, de NER Group, va explicar als assistents exemples concrets que també van treballar amb diferents dinàmiques l’estil de lideratge que comporta el model de Laloux i directius del Regne Unit, Croàcia i Itàlia van explicar les seves experiències en una taula rodona.

Una de les claus d’aquest model és la capacitat d’orientar-se a resultats per respondre a les necessitats, tot responsabilitzant els equips de treball i afavorint la participació. Les entitats del tercer sector també poden respondre a les seves finalitats, incorporant aspectes d’aquestes propostes.  En aquesta línia es va pronunciar Rafael Ruiz de Gauna, director de Formació, Consultoria i Estudis de la Fundació Pere Tarrés, qui va destacar que “les entitats del tercer sector han d’esdevenir agents econòmics i reivindicar el seu paper com a generadors de riquesa, amb un model diferent al dominant i més social”. Cal destacar la solidesa del tercer sector a Catalunya on les entitat socials generen el 3% del PIB català i ocupen a més de 100.000 persones. Carles Descalzi, de la Fundació Pere Claver, també va destacar el lideratge i la participació com a elements clau de les organitzacions per esdevenir referents en l’entorn.

[Element content="current" type="content" key="url_vincle1" end="</div><div style='display:block'>"]

Més informació: