Notícies

La Fundació Pere Tarrés mobilitza 1,5 milions d’euros perquè 5.250 infants gaudeixin d’activitats de lleure educatiu a l’estiu, la xifra més elevada fins ara

20.09.21

Els casals i colònies d’estiu de la Fundació Pere Tarrés han acollit enguany 5.249 infants de famílies en situació de vulnerabilitat en el marc de la campanya “Cap Infant Sense Colònies” a Catalunya i Mallorca. Aquesta és la resposta més gran que ha atorgat l’entitat en tota la seva història, cosa que constata que s’ha incrementat el nombre de famílies en situació de vulnerabilitat arran de la pandèmia de la Covid-19.

Per poder donar aquesta oportunitat a aquests infants, la Fundació Pere Tarrés ha destinat un total de 1.565.975,03 €, una suma de diners que s’ha assolit amb el suport de la Generalitat de Catalunya, del Govern de les Illes Balears, l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona, la Diputació de Tarragona, el 0,7% de l’IRPF per “altres finalitats socials”, així com la col·laboració de diverses organitzacions, empreses i particulars.

Per concedir les beques, l’entitat realitza un procediment rigorós per analitzar la situació socioeconòmica de cada família i, d’aquesta manera, determinar quina és l’activitat d’educació en el lleure més adient per a cada nena o nen.

Amb la campanya “Cap Infant Sense Colònies”, la Fundació Pere Tarrés garanteix que tots els nens i nenes puguin gaudir d’activitats de lleure educatiu durant l’estiu, ja que per a molts d’ells suposa un trencament de la seva realitat quotidiana. A més, en els casals i les colònies d’estiu aquests infants i joves poden jugar, conviure i compartir espais amb altres persones de la seva edat en un entorn educatiu, així com amb els monitors i monitores que, sovint, es converteixen en els seus referents. Per això, molts dels participants i les seves famílies destaquen que són essencials per al seu creixement com a persones.

“Us escric per fer-vos arribar un immens agraïment per fer possible que les meves filles Nicole i Paola poguessin gaudir d'unes colònies inoblidables. Van arribar molt contentes, amb moltes noves vivències i em van preguntar si podrien repetir l'any que ve. Estic segura que sempre les recordaran”. Aquest és el missatge que ha fet arribar a la Fundació Pere Tarrés la Carolina, la mare de dues nenes que aquest estiu, per primer cop, han pogut gaudir d’unes colònies en el marc de la campanya solidària “Cap Infant Sense Colònies”.

La importància del lleure educatiu

Precisament, Albert Riu, director del Servei Colònies de Vacances (SCV), ha considerat que, des de les institucions i la societat en general, cada cop es dona més importància al lleure educatiu, cosa que ha comportat aquest increment de les beques atorgades enguany. “El lleure educatiu es consolida com un espai de protecció de la infància i de socialització”, assenyala Riu.

De fet, després d’un curs escolar marcat per les restriccions de reunions i de mobilització per la pandèmia de la Covid, les colònies i els casals d’estiu s’han convertit en la primera oportunitat de l’any per a molts infants i joves de compartir i conviure amb persones de la seva edat i de fora del nucli familiar o grup bombolla.

D’altra banda, també cal destacar la importància que donen les institucions internacionals al lleure de l’infant. En aquest context, la Convenció dels Drets de l’Infant de l’Organització de les Nacions Unides (ONU) reconeix que els infants tenen dret al lleure, al descans, al joc i a les activitats lúdiques.

Dades similars al 2019

Enguany un total de 30.417 infants i joves han participat en un casal o en colònies de la Fundació Pere Tarrés, una xifra similar al 2019. Aquell any, 33.700 nens i nenes van gaudir d’alguna activitat d’estiu de la Fundació Pere Tarrés, dels quals 4.171 ho van fer gràcies a una ajuda econòmica. Amb tot, proporcionalment, s’han entregat més ajudes econòmiques, ja que, enguany, un 17,2% dels participants en casals i colònies d’estiu han estat becats, un percentatge superior al 12,37% del 2019.

L’any passat, enmig de l’emergència sanitària desfermada per la pandèmia de la Covid-19, 21.000 infants, adolescents i joves van participar en les colònies i/o casals que va organitzar la Fundació Pere Tarrés, dels quals 3.696, becats, el 17,2% del total.

Segons un estudi recent de l’entitat, les necessitats socials de les famílies han crescut de manera molt notable. De fet, el 30% dels nens i nenes que van gaudir d’una beca a l’estiu del 2019 era el primer cop que en rebien i les seves famílies asseguren que mai s’havien trobat en una situació de vulnerabilitat tan greu com l’actual.

Una tendència que també es percep enguany amb l’increment del nombre de peticions d’ajudes econòmiques per participar en activitats de lleure educatiu. Per això, des de la Fundació Pere Tarrés s’ha fet aquest esforç i mentre el 2019 i 2020 la partida destinada a becar a nens i nenes perquè gaudissin de casals o colònies d’estiu va girar al voltant del milió d’euros, enguany s’ha apujat aquesta suma fins a superar els 1,5 milions d’euros.

Aquestes, però, no són les úniques activitats d’estiu que ha organitzat la Fundació Pere Tarrés, que també ofereix la iniciativa Vacances en Família, a través de les quals els pares, mares, fills i filles poden gaudir de l’experiència d’anar tots junts a una casa de colònies. Aquesta proposta ha comptat amb 3.735 participants, per la qual cosa 35.717 persones han participat en alguna de les activitats de la Fundació Pere Tarrés com els casals, les colònies o les vacances en família.

D’altra banda, aquestes activitats d’estiu s’han pogut dur a terme gràcies a la tasca dels 5.886 monitors i monitores, majoritàriament, voluntaris.