Històries dels Punts Òmnia, un espai social-digital

Enllaços interès

Celebració Nadal 2017

10.01.18

El balanç de l’any 2017 que va fer Josep Oriol Pujol i Humet, director general de la Fundació Pere Tarrés, durant la celebració de Nadal el passat desembre va fer referència als 60 anys de trajectòria de la Fundació i a l’impacte de la seva acció educativa i social. Un any marcat per l’empremta que han deixat fets com els atemptats a la Rambla de Barcelona i Cambrils i les reivindicacions nacionals a Catalunya. Un context en el qual, “des de la nostra identitat d’entitat social cristiana, amb uns valors profundament humanistes, tenim i tindrem molt a dir i molt a fer” va afirmar Pujol i Humet.

Un dels àmbits en el que s’ha desenvolupat el compromís educatiu i social de la Fundació ha estat la gestió de Punts de la Xarxa Òmnia, un projecte social que té com a objectiu lluitar contra la pobresa i afavorir la inclusió social i laboral. Hem recollit algunes de les experiències d’usuaris i usuàries d’aquests programes d’intervenció social.

Punt Òmnia de Sant Vicenç dels Horts

Al Punt Òmnia de Sant Vicenç dels Horts hi ha moltes històries de vida en els que veiem valors com la voluntat, el coratge o l'entusiasme. Així l'Adelina o la Luisa van descobrir un món immens fora de la seva llar. Elles són dones que comparteixen històries d'un passat de lluita diària amb moltes dificultat per tirar als fills endavant.

Per la Carmen, la Puri, en José, en Joan, en Carles, la Mª Àngels, l’Elena, la Virtudes o la Mª Dolores, venir al Punt els ajuda a pal·liar la solitud, els incita a sortir de casa i comunicar-se. Des que és van quedar sense parella, hi ha dies que no parlen amb ningú, ja que viuen sols. El fet de poder conèixer a gent nova, els ajuda a evitar l'aïllament social i s'han establert vincles d'amistat entre ells.

En Nourham, la Dolors, la Sara, l’Albert, la Sana o l’Ahmed tenen respecte en les seves converses sobre les seves diferències culturals.

La Càndida, la Montse, la Isa, la Juliana, en Leo, l’Antonia, la Tere, la Pepi, la Juana i la  MªIsabel col·laboren entre elles amb empatia i cohesió i expressen les dificultats del seu dia a dia. Han trobat un lloc on ser escoltades i recolzades per altres dones. A través de contes i d'arpilleres, on la moralitat dins d’una saviesa ancestral esdevé metàfora i les participants poden connectar-se amb els seus valors i reflexionar-hi.

L’Iker, la Sara, la Myriam i l’Ivan són nens que aprenen la tolerància de la diferència i així  prevenen l’assetjament, que tant de dolor causa a les famílies.

A en Toni, en Jonatan, l’Ester, la Noemí, l’Oscar, en Marc i l'Andrea els encanta vindre al Punt, degut al vincle de confiança que s'ha anat cultivant durant quatre anys, amb una sensació de que som i ens sentim com una família.

Per en Lluis, l’Eduard, la Ma. del Mar, en César, en Domingo i l’Eva, derivades de Salut Mental, aconsegueixen amb la música, el llenguatge universal, una millora del seu benestar. La educació, l'entusiasme i l’estima són alguns dels valors que ens donen i compartim mútuament amb aquestes persones. Per la seva banda, en Vicens, l’Isa i la Rafaela, en processos de recuperació de càncer, obtenen força, motivació, i ganes de viure.

Les educadores del Punt Òmnia de Sant Vicenç dels Horts expliquen: “Aquestes són algunes històries de les vides que conflueixen en el nostre espai social-digital. Treballem amb la creativitat i la utilitzem com a vehicle per guiar i apoderar a les persones participants. A través de la nostra inspiració, de manera integradora i acollidora, teixim vincles com a ponts entre les persones i el reforç dels valors que són necessaris per mantenir una societat més humana, solidària i íntegra”.

Punt Òmnia del Barri de la Salut de Badalona

L’equip d’educadors i educadores expliquen “Al nostre punt Òmnia treballem a un barri amb molta diversitat. Tenim grups molt diferents però hi ha una població important de gent gran.
Fa anys que un grup de persones grans venen a aprendre a utilitzar l’ordinador i a millorar el seu aprenentatge de lectura i comprensió. Hem d'entendre que tenen moltes dificultats per llegir i escriure i això suposa un handicap per aprendre a utilitzar un ordinador.

Una de les dinàmiques que vam fer és una activitat per tocar tots els pals de la iniciació a la Informàtica: Escriure un text, desar-lo, navegar per Internet i cercar música amb el youtube.  L’objectiu era que aquestes persones es relacionessin entre elles, escoltessin musica desconeguda per ells i sobre tot que parlessin entre elles de tot allò.”

Punt Òmnia de Blanes

Montse Figuera, imparteix tallers d’alfabetització digital a persones aturades, al Punt Òmnia de Blanes i ens explica la seva experiència: “El passat trimestre vaig viure un dels moments àlgids des que formo part de Punt Òmnia. El darrer trimestre del curs, usuaris molt més cansats, incorporacions laborals amb l’arribada de l’estiu, i la celebració del Ramadà per part d’alguns usuaris, una experiència que mai oblidaré. A través d’aquestes vivències tots vam haver d’entendre de la importància del significat d’aquesta  tradició musulmana que té lloc anualment  durant el novè mes del calendari lunar,  i contempla un període en el qual els musulmans realitzen una seguit de sacrificis en honor a Alà.

Casualitat o no, vam haver de fer front a diverses baixes per part d’alguns usuaris musulmans, que alguns dies no tenien ni forces per poder assistir a les classes i entre tots vam haver de fer un esforç per empatitzar i entendre el que poden sentir altres persones davant de situacions que deixen a l’ésser humà al límit.

Sense la complicitat dels companys hagués estat difícil de superar aquests dies que vam coincidir amb el Ramadà, tots vam fer l’esforç de comprendre i posar-nos a la seva pell i l’esforç de la tolerància vers altres religions, races i tradicions, que potser en altres condicions mai haguéssim pogut tenir l’oportunitat de conèixer d’a prop.

A través de les TIC ens hem apropat a valors tant importants com la tolerància, la comprensió, diversitat,  igualtat, llibertat, solidaritat, respecte actiu, disposició al diàleg o simplement la pau, valors que ens ajudaran molt a recórrer cada dia els camins i cruïlles de la nostra societat.”