La Fundació Pere Tarrés atén totes les cartes als Reis dels 30 centres socioeducatius que acompanyen infants en situació vulnerable gràcies a la solidaritat de particulars i empreses

Etiquetes

Famílies

08.01.21

Tot i la complexitat i la incertesa de l’any que deixem enrere, els prop de 3.000 infants que cada dia assisteixen als centres socioeducatius adherits a la xarxa que coordina la Fundació Pere Tarrés han pogut gaudir aquestes festes, un cop més, de jocs, joguines, llibres i manualitats. Aquest Nadal els educadors i educadores de cada un dels 30 centres havia escrit la seva carta als Reis amb les seves demandes per als infants en situació de vulnerabilitat que hi assisteixen cada tarda, i la campanya anual de recollida de joguines de la Fundació ha aconseguit cobrir totes les peticions que es van rebre. Els regals recollits han pogut ser gaudits per nens i nenes que assisteixen a centres socioeducatius de diferents poblacions de Barcelona, Tarragona i Lleida.

Durant les festes nadalenques, desenes d’empreses, institucions i particulars han col·laborat en la campanya fent entrega de centenars de joguines molt diverses, des de jocs de taula a joguines de fusta, pilotes, ninots o material escolar. Algunes de les organitzacions que han mostrat la seva solidaritat i han col·laborat en la iniciativa han estat: la Fundació Barça, els Mossos d’Esquadra de la Comissaria de les Corts de Barcelona, les famílies de l’escola Santa Teresa de Lisieux de Barcelona i les del centre Kids&Us de Sant Andreu de la Barca, els treballadors que han fet recollides de material en empreses com Fundació Mapfre, de la consultora Deloitte i de l’Hotel Crowne Plaza Barcelona i els membres del Jovent republicà del Vallès Oriental. Ha estat una campanya inèdita, que ha arribat en un context insòlit de crisi sanitària, econòmica i social que ha augmentat encara més les necessitats de les famílies que ja es trobaven en situació vulnerable i que també ha dificultat la recollida. Algunes empreses que altres anys havien col·laborat en la campanya han manifestat aquest any a la Fundació Pere Tarrés que tenien la intenció de promoure recollides internes de joguines però a causa de la situació de teletreball ho van descartar per dificultats logístiques.

Apart dels donatius en espècies, la Fundació també ha recollit 2.880 euros que es destinaran al mateix projecte. D’aquests, 700 euros corresponen a un donatiu directe de l’equip de l’Hotel Crowne Plaza Barcelona. Aquests diners s’havien de destinar a la compra de les paneres de Nadal de l’empresa, però els treballadors I treballadores van decidir conjuntament renunciar al seu lot perquè l’import es destinés a garantir joguines per aquests infants en situació més desfavorida.

La resta forma part d’un acord de col·laboració amb Abacus mitjançant la qual la cooperativa de consum cultural, educatiu i de lleure ha recollit entre els seus socis i clients 2.180 euros a través de microdonatius d’1€, 5€ i 10€ a la seva web i que es destinaran també a la compra de joguines per als infants dels centres socioeducatius de la xarxa de la Fundació Pere Tarrés i també d’una quinzena de centres municipals que gestiona la Fundació.

La coordinadora de campanyes socials de la Fundació Pere Tarrés, Irene Coll, ha valorat el resultat de la campanya: “Tot i l'any tant difícil que hem tingut i que hem hagut d’engegar una campanya teletreballant, fet que ha complicat els processos, hem pogut portar-la endavant molt positivament. Malgrat les circumstàncies complexes, la gent ha estat generosa i molts infants en situació de vulnerabilitat podran rebre joguines i material escolar.”

Més de 3.000 infants en 30 centres socioeducatius

La xarxa de centres socioeducatius de la Fundació Pere Tarrés aplega 30 centres socioeducatius adherits i apart la Fundació gestiona una quinzena de centres oberts de titularitat municipal. En tots ells, els educadors i voluntaris atenen les necessitats no només educatives sinó sobretot afectives, sanitàries, alimentàries i de desenvolupament dels infants que hi assisteixen cada tarda.

En total, en els diferents centres s’acompanyen més de 3.000 infants en risc d'exclusió social cada dia, i la crisi social generada pel Covid-19 ha precaritzat encara més les condicions de vida d’aquests infants i les seves famílies. Moltes pares i mares han perdut les seves fonts d’ingressos o han vist com empitjoraven les seves condicions laborals, cosa que ha generat problemes per aconseguir recursos per cobrir necessitats tan bàsiques com la higiene, l’alimentació o l’educació dels infants. Una mostra d’això és que les llistes d’espera per accedir als centres socioeducatius s’ha disparat enguany. Un exemple: aquest any, 177 infants i adolescents estan esperant per poder obtenir plaça en els dos centres propis que la Fundació Pere Tarrés té a Barcelona, els Centres Socioeducatius Poblenou i Poble-sec. Un increment del 75% respecte el curs passat.

Moltes d'aquestes famílies, que com s’ha dit no tenen algunes de les seves necessitats bàsiques cobertes, no tenen recursos tampoc per comprar joguines per Nadal o Reis. D’aquí la importància d’aquesta campanya que engega cada any la Fundació Pere Tarrés, conscient que jugar i il·lusionar-se amb les tradicions nadalenques forma part del desenvolupament psicosocial de l’infant.

Aquesta no és l’única campanya solidària que l’entitat té oberta. En previsió de futurs confinaments o de quarentenes per positius al grups bombolla de les escoles, la Fundació Pere Tarrés ha preparat uns kits de material escolar, els CoronaKits, adreçats als infants i joves en situació vulnerable que hagin de quedar aïllats a casa i tinguin dificultats per seguir el curs docent. La iniciativa neix amb l’objectiu de reduir la bretxa educativa i social entre aquests infants alhora d’accedir al material escolar.