Activitats i serveis
Més situacions de vulnerabilitat extrema i més atenció en zones tensionades: balanç de les activitats socials d'estiu de la Fundació Pere Tarrés
Les dades més recents alerten d’un alarmant augment de la vulnerabilitat a Catalunya: segons l’Enquesta de condicions de vida 2025, el 24,8% de la població catalana es troba en risc de pobresa o exclusió social, un 0,8% més que l’any anterior. En un context de diverses crisis econòmiques que s’han anat succeint, les desigualtats educatives s’agreugen sobretot en els espais d’educació no formal, com les activitats de lleure d’estiu. Centenars de famílies simplement no es poden permetre que els seus fills i filles puguin participar en casals o colònies, i per això la Fundació Pere Tarrés fa un esforç per augmentar cada any el nombre de beques. Aquest estiu, la Fundació ha becat 7.751 infants i joves perquè no quedin exclosos d’aquestes experiències lúdiques i educatives, més que mai abans.
En alguns casos, aquestes beques s’atorguen a infants i joves que participen en activitats ordinàries de la Fundació i el seu moviment d’esplais i en d’altres, es despleguen en desenes de casals i colònies becades, moltes a l’agost, quan no hi ha escola i els serveis d’acompanyament socioeducatiu tanquen. En tot cas, els casals i colònies becats es converteixen cada any en un observatori privilegiat de la vulnerabilitat, i aquest estiu els monitors i monitores que els coordinen s’han trobat amb situacions més complexes que mai, en una mostra que la precarietat no para de créixer. Per exemple, han percebut un augment de les problemàtiques vinculades a l’habitatge, amb un nombre inusual de famílies sense sostre o en situació de sensellarisme, i també amb més casos que mai d’infants exposats a situacions de violència al domicili, tant domèstica com masclista. En aquests casos tan extrems, els monitors sovint actuen com figures de referència per a les famílies i acaben ajudant-les a detectar recursos disponibles i a realitzar tràmits o denúncies quan és el cas.
En conseqüència, la Fundació, conscient d’aquest rol referent i de la importància de les activitats de lleure en la reducció de les desigualtats i en el desenvolupament emocional i educatiu dels infants, ha fet enguany un esforç per tenir més presència en zones especialment tensionades, com Nou Barris, el districte barceloní amb el risc més alt de pobresa i exclusió social, molt per sobre de la mitjana de la ciutat. La Fundació ha augmentat a l’estiu un 40% (fins a les 172) les places becades de casal en aquest districte i, per exemple, també ha posat en marxa per primer any un casal al barri de Torre Baró, on a l’agost no hi ha pràcticament cap servei alternatiu, gràcies a una col·laboració amb Càritas. També ha obert nous casals als barris de Rocafonda (Mataró) i Sant Roc i Llefià (Badalona).
La xifra de 7.751 infants i joves becats suposa un 8% més que l’any passat i més del doble que el 2020, any que va iniciar un increment de la vulnerabilitat de la qual moltes famílies no s’han recuperat. De fet, cada any la Fundació Pere Tarrés rep més sol·licituds i per això a l’inici de cada estiu arrenca la seva campanya solidària “Transforma el seu estiu” amb la voluntat de garantir que tots els nens, nenes i joves puguin gaudir d’activitats de lleure educatiu durant l’estiu. Ho fa perquè considera que poder gaudir de propostes de lleure com casals, colònies o campaments és essencial per al desenvolupament dels infants de famílies que tenen dificultats socioeconòmiques. Aquestes activitats són un oasi de gaudi que fa que els nens i nenes puguin trencar, ni que sigui de manera temporal, la seva quotidianitat. A més, les activitats d’educació en el lleure són essencials per al seu creixement com a persones: mitjançant els casals i les colònies d’estiu, els infants, adolescents i joves poden aprendre, jugar i compartir espais amb altres participants de la seva edat en un espai educatiu, convivint també amb monitors i monitores que tot sovint acaben esdevenint referents. Diversos estudis posen de manifest també la importància de les activitats de lleure educatiu en el desenvolupament emocional, social i competencial dels infants i joves.
Per poder donar aquestes oportunitats, és clau el suport d’institucions com la Generalitat de Catalunya, la Conselleria de Famílies, Benestar Social i Atenció a la Dependència del Govern de les Illes Balears, el Consell Insular de Mallorca, l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona i la Diputació de Tarragona, a més de la col·laboració de diverses organitzacions, empreses i de ciutadans a títol particular, el suport del programa ProInfància de Fundació “la Caixa” i els recursos propis de la Fundació.