COMPROMÍS EDUCATIU I SOCIAL
BLOG FUNDACIÓ PERE TARRÉS
BLOG FUNDACIÓ PERE TARRÉS
                
                                    
                                            Aleix Masramon
                                            Coordinador de Programes d'Acció Social i Comunitària. Fundació Pere Tarrés
                                        
                                    
                                            Anna Farrés
                                            Servei d’Acollida de Molins de Rei
                                        
                                    
                                            Natàlia Gómez
                                            Servei d’Acció Comunitària de Montcada i Reixac
                                        
11.03.20
Les Xarxes Antirumors neixen de la necessitat de combatre, desmuntar i revertir un conjunt de rumors, prejudicis, estigmes i estereotips que fan complicada la convivència i l’aplicabilitat de la perspectiva intercultural i d’igualtat en el si de les relacions socials entre persones. Aleshores les Xarxes Antirumors nodreixen el seu discurs d’eines i recursos per tal de fer front a actituds racistes, discriminatòries i segregadores a fi de reprendre el diàleg, la mirada mediadora i la cultura de pau.
Des de la Fundació Pere Tarrés gestionem serveis que coordinen, juntament amb altres entitats i associacions de barris, xarxes antirrumors. En aquestes xarxes antirrumors és important tenir en compte la interseccionalitat de les desigualtats que pateix la població que s’entrecreuen entre sí, generant major probabilitats d’exclusió social.
En aquesta línia l’experiència del Servei d’Acollida d’Immigrants de Montcada i Reixac amb el projecte de la XARMIR (Xarxa Antirumors de Montcada i Reixac) i del Servei d’Acollida de Molins de Rei amb el projecte ContraRumors, ambdós gestionats per la Fundació Pere Tarrés, ens remeten a pràctiques reals de com dur a terme aquests xarxes als municipis:
El projecte ContraRumors és un projecte impulsat per la Regidoria de Convivència, Ciutadania i Voluntariat de de Molins de Rei on es realitzen diverses accions amb les entitats i els centres educatius de la Vila amb la finalitat de desmentir diversos missatges xenòfobs que arriben i circulen per la nostra societat i recollir les accions que es duguin a terme des de la campanya “Molins de Rei ContraRumors”. Des del 2014 s’han realitzat sis campanyes a fi de desmentir perjudicis de persones migrades, els models municipals de cooperació, col·lectius LGTBI, col·lectiu de dones migrades, joves migrats sols....
Entre les diverses campanyes s’ha ofert als establiments d’hostaleria l’ús d’unes estovalles amb missatges positius sobre la diversitat de Molins de Rei. Els bars i restaurants són espais estratègics on es desenvolupen dinàmiques convivencials i els seus responsables, persones clau per incidir positivament en les relacions entre les persones i d’aquestes amb el seu entorn.
La Xarxa Antirumors de Montcada i Reixac (Xarmir), és un grup obert de participació, format per veïns i veïnes del municipi i representants d’entitats. S’inicia l’any 2015 amb el suport de Polítiques d’Inclusió de l’Ajuntament, amb l’objectiu de combatre els rumors i prejudicis vinculats a la diversitat cultural, sensibilitzar sobre la riquesa que aporta la interculturalitat i afavorir la convivència en un entorn divers. Com a funcionament de grup, s’estableixen trobades assambleàries un cop al mes en horari de tarda i es realitzen accions trimestralment. La majoria d’elles són de sensibilització o bé per promoure el diàleg intercultural i la interacció positiva entre els veïns. Entre les múltiples accions destaca la realització de col·loquis amb gent gran; la generació d’audiovisuals per mostrar la diversitat de la ciutadania i el sentiment de pertinença a la ciutat; la constitució i dinamització d’una taula rodona sobre diversitat i participació; la campanya antirumors entre famílies per l’elecció d’escola; o un test d’autoavaluació sobre microracisme o racisme quotidià, entre altres.
En moments com els actuals pren especial rellevància la necessitat de construir models relacionals vinculats a la inclusió, la convivència i al respecte entre cultures. Al final hem d’entendre les Xarxes Antirumors o ContraRumors amb uns objectius a curt termini a fi d’aconseguir superar certes rumorologies i avançar a llarg termini cap a una societat que superi els rumors i els estereotips. Així doncs, per avançar és indispensable l’articulació d’aquestes xarxes que no només combaten rumors, sinó que construeixen bastides, ponts i teixeixen xarxes entre veïns i veïnes.
La Fundació
Què fem
                                        La nostra tasca
                                        A qui acompanyem
                                        El nostre impacte a la societat
                                        On actuem
                                        Posicionament i adhesions
                                
Com ho fem
                                        Portal de transparència
                                        Sostenibilitat i medi ambient
                                        Qualitat
                                        Compromís ètic
                                        Política de bon tracte a la infància i l'adolescència
                                        Fomentant la igualtat
                                        ODS
                                        Treball en xarxa
                                        Reconeixement i premis
                                        Qui ens avala i ens dona suport 
                                
Projectes solidaris
                                        Presentació
                                        Projectes
                                        Col·labora
                                        Col·laboradors
                                        Transparència i rendició de comptes
                                        Preguntes més freqüents