Fundació Pere Tarrés
   Facebook Fundació Pere Tarrés    Twitter Fundació Pere Tarrés    Instagram Fundació Pere Tarrés
Inici | Contacte | | Intranet
Estàs a: Inici  > La Fundació  > Sala de premsa  > Notícies

Notícies | Entrevista a Anna Tibol, Laura Golanó i Silvia Martínez del Servei de Biblioteca i Gestió del Coneixement

Tornar enrere

11.06.2015 - Servei de Biblioteca i Gestió del Coneixement Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés -URL-

D'esquerra a dreta, Anna Tibol, Laura Golanó i Sílvia Martínez del Servei de Biblioteca i Gestió del Coneixement

Us apropem al dia a dia al Servei de Biblioteca i Gestió del Coneixement de la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés -URL- . Un servei de biblioteca ha intentat anar en paral•lel amb les innovacions tecnològiques i a les tendències educatives i de difusió del coneixement des de la seva creació a l’Institut Catòlic d’Estudis Socials de Barcelona. Anna Tibol, Laura Golanó i Sílvia Martínez ens ho expliquen.

Facultat Pere Tarrés: Des de la vostra experiencia en el servei, quina valoració feu de l’evolució de la Biblioteca? Estem parlant des de l’època de l’ICESB, el pas a Escoles Universitàries fins al desplegament com a Facultat. Quins han estat els elements més innovadors amb què us heu trobat i quins, en canvi, s’han quedat en el camí?

Al llarg dels anys la nostra biblioteca ha viscut un procés de transformació molt profund en tots els sentits fruit dels canvis en el món  universitari en general  i de l’evolució de la pròpia Facultat.
Aquesta transformació ens ha afectat, especialment, en la missió i orientació del Servei, en la forma de treballar, en el tipus de serveis que oferim, en el format dels documents, en el perfil professional de l’equip  …
Per tal de citar un exemple, fa 20 anys la biblioteca era un espai en el qual l’objectiu principal era la custòdia i catalogació dels llibres i el més important era prestar-los i tenir bibliotecaris experts en catalogació.  Els serveis de biblioteques universitàries han evolucionat per convertir-se en centres de recursos en els quals l’objectiu principal és donar suport a la docència i la recerca, ajudar al professorat i l’alumnat en el seu pas per l’universitat en totes les seves necessitats de recerca bibliogràfica per fer treballs, tesis, recerques, preparar classes...Per això, el rol del bibliotecari ha canviat, i actualment, és necessiten bibliotecaris que sàpiguen utilitzar bases de dades, que pugin fer formació als usuaris, que puguin assessorar als alumnes quan tenen dubtes...

A causa de tots aquests canvis, el nom del servei també ha canviat per Biblioteca i Gestió del Coneixement.
Un altre canvi molt important és que ja no treballem de forma individual: fa uns anys, només disposàvem dels recursos que oferia la pròpia institució i actualment, treballem en xarxa coordinadament amb la resta de biblioteques universitàries del Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya (CSUC) i compartim molts recursos i serveis de forma cooperativa amb la resta d’universitats catalanes.

Facultat Pere Tarrés: A banda de ser un recurs de referencia per bibliografía de les assignatures dels estudiants i com a Sala d’Estudi, ens podeu descriure els nous serveis que s’han incorporat i que fora bo que estudiants, professors i investigadors coneguéssin?

Com ja hem dit, actualment la biblioteca ofereix un munt de recursos que van molt més enllà del simple préstec de llibres o de fer funcions de sala d’estudi, per una banda la biblioteca és el servei que gestiona moltes de les eines digitals de recerca de la facultat com el Discovery que ha simplificat la cerca en els recursos electrònics  o gestors bibliogràfics com Mendeley... També cal destacar el canvi que ha suposat el Préstec Universitari Consorciat (PUC) que ens ha permès tenir accés als fons de totes les biblioteques universitàries catalanes.
Al llarg d’aquest curs hem aconseguit que les bases de dades i revistes electròniques de pagament siguin accessibles des de totes les aules de la Facultat i estem treballant per aconseguir que el proper curs es pugui accedir també des de fora de la Facultat. Així molts documents també es podran consultar des de casa.

Facultat Pere Tarrés: Amb quins Mitjans disposeu per fer difusió de la vostra activitat pel que fa a la Gestió del Coneixement?
La Facultat disposa de diferents mecanismes i eines per difondre i gestionar el coneixement que es genera des dels diferents departaments (recerca, docència…) i  des de fa algun temps l’equip de biblioteca   dona suport en algunes tasques de difusió d’aquest coneixement.
Com a exemple del que hem dit, som les encarregades de publicar a RACÓ la revista Educació Social, publiquem continguts a RECERCAT (treballs finals de grau, conferències i articles del professorat…). Com equip vetllem perquè aquestes tasques es facin seguint les normes documentals corresponents i vetllem també, els aspectes que tenen a veure amb el respecte als drets d’autor. De ben segur  que la gestió i difusió del coneixement serà una línia de treball molt intensa per la Facultat i per l’equip de biblioteca en els propers anys.

[Element content="current" type="content" key="url_vincle1" end="</div><div style='display:block'>"]

Més informació: