La Fundació Pere Tarrés i l’Ajuntament de Tarragona organitzen la jornada “Maltractament, solitud i gent gran”

Etiquetes

Infància

17.05.18

Gairebé un centenar de persones entre tècnics de l’administració, personal sanitari i professionals de l’acció social van assistir a la jornada “maltractament, solitud i gent gran” van organitzar conjuntament la Fundació Pere Tarrés i l’Ajuntament de Tarragona a l’auditori del Caixa Fòrum de Tarragona.

La taula inaugural va anar a càrrec de Maria Glòria Olivé, directora de Caixa Fòrum; Josep Oriol Pujol i Humet, director general de la Fundació Pere Tarrés; i d’Anna Santos, consellera de Polítiques d'Igualtat i Serveis a la Persona de l’Ajuntament de Tarragona. En la seva intervenció, Olivé va denunciar el risc d’exclusió social que pateixen moltes persones d’edat avançada i en la importància que els professionals que els atenen rebin una bona formació per poder pal·liar aquest aïllament i solitud.  Per al director general de la Fundació Pere Tarrés, els maltractaments que pateixen les persones grans són una conseqüència de la crisi de valors de la nostra societat i de la pèrdua de respecte cap a la gent gran. Pujol també va destacar que la realització de jornades com aquesta permeten visualitzar aquest problema i donar eines i coneixements als professionals que els atenen per millorar la seva situació. També va destacar que la bona acollida que han rebut per part dels assistents demostra que hi ha una preocupació per revertir la situació. finalment, Santos va destacar que encara falten lleis específiques que protegeixin a la gent gran. També va demanar als professionals que facin d’altaveu per fer evidents aquests tipus de situacions per abordar-les des d’una perspectiva social i una major implicació de les institucions.

La jornada va continuar amb la conferència de Jordi Muñoz, advocat i membre de l’EIMA (Associació per la Investigació del Maltractament a les Persones Grans). Muñoz va mostrar les principals dificultats amb que els professionals que atenen a aquest col·lectiu es troben en el seu dia a dia i quines vies tenen al seu abast per poder intervenir quan es detecten situacions de maltractaments. D’altra banda, l’advocat també va denunciar que l’actual legislació en matèria de protecció de dades no facilita el treball d’aquests professionals.

En la taula rodona sobre “Experiència arreu del Territori: detecció, prevenció i intervenció” van intervenir Mariona Rustullet, directora tècnica i d’Operacions de Sumar, Serveis Públics d’Acció Social va incidir en la necessitat de canviar el model dels serveis residencials, que ara està molt centrat en el processos i poc centrat en les persones. Posteriorment, Maria Gil i Vanessa Orozco, van presentar el projecte Radars que desenvolupa l’Ajuntament de Mataró al barri de la Llàntia i que pretén abordar l’exclusió i l’aïllament a través d’un procés d’acció comunitària, ja que moltes persones no tenen una xarxa familiar on recolzar-se i són els veïns o comerços els que detecten aquests casos. Àgata Gelpi, directora de l’Àrea de Promoció social i personal, salut publica i consum de l’Ajuntament de Manlleu, va exposar el protocol que fan servir al consistori per abordar els maltractaments a través de diferents eines i identificar quin tipus i quin grau de maltractament pateixen algunes persones.

Finalment, Pau Berbel i Magda Cívit, de l’Associació Amics de la Gent Gran, van presentar algunes dades que confirmen l’augment de la solitud en la gent gran durant els últims anys. De fet, es calcula que actualment el 60% de les persones que viuen soles pateixen solitud o aïllament. Des de la seva organització volen mostrar que aquesta realitat ja és una problemàtica poc visible i que s’ha de fer extensiu a tota la societat.

La cloenda de la jornada va anar a càrrec d’Estela Piñol, gerent de l’Institut Municipal de Serveis Socials de Tarragona. En la seva intervenció Piñol va explicar que encara queda un llarg camí en referència als projectes de sensibilització de la societat sobre aquesta problemàtica, revisar la legislació vigent i fer polítiques de treball en xarxa.