Els esplais són llocs privilegiats per educar als infants i joves en valors, com la interioritat i l’espiritualitat

27.11.18

Els esplais i caus són espais privilegiats on s’educa als infants i joves en valors, entre les quals hi ha la interioritat i l’espiritualitat, i que poden afavorir experiències religioses. Ara que fa pocs dies que hem celebrar el Dia Universal dels Drets dels Infants, cal recordar que el dret a l’espiritualitat dels nens i nenes està recollit en diversos articles  en la convenció dels drets de la infància de l’ONU (1989). Pensant en una manera d’ajudar als educadors i educadores que vulguin treballar la fe en els esplais i caus, la Fundació Pere Tarrés va encarregar a Juanjo Fernández la creació d’un llibre que servís per apropar la visió cristiana i compartir celebracions comunitàries, el missatge d’amor de Jesús de Natzaret i l’educació en els valors cristians. El resultat és el llibre “Animació de la Fe en el Lleure. Formació per a educadors/es en el Lleure”. En parlem amb el seu autor.

Entrevistador. En el llibre planteges preguntes i afirmacions a les quals dones explicació.

Juanjo Fernández. Sí perquè, sovint, en l’àmbit de l’educació en la fe, els monitors i monitores es plantegen aquestes preguntes. Vivim en una societat on no resulta evident incorporar la fe en l’educació en el lleure. I per això intento donar algunes respostes.

E. Com hem dit, es tracta d’un llibre didàctic. Està només adreçat a monitors i monitores o també el poden utilitzar altres persones que treballin amb infants i joves i els vulguin educar en la fe?

J.F. Tot i què és un llibre essencialment pensat per a persones que volen educar la fe en l’àmbit de l’educació en el lleure, crec que també es podria utilitzar per educadors a l’escola.

E. Quin ha estat el procés de preparació d’aquest llibre? Com has arribat a seleccionar uns temes o uns altres?

J.F. El relat es mou al voltant de 4 grans eixos:

• Per què educar la fe en l’educació en el lleure? Doncs perquè l’educació en el lleure és un àmbit privilegiat per educar la fe.
  • Què vol dir treballar l’animació de la fe en l’àmbit del lleure?
  • Com podem fer l’animació de la fe en el lleure?
  • Descobrir que els monitors i monitores i els caps i responsables de centres poden ser excel·lents animadors de la fe.

E. I per què la fe ha d'estar inclosa en l'educació en el lleure?

J.F. Perquè en la Declaració dels Drets dels Infants de l’ONU del 1989 ja es diu específicament això: “Promoure el benestar social, espiritual i moral i la seva salut física i mental”. Per tant, quan estem educant l’infant hem de vetllar també per aquesta espiritualitat.

E. A partir de la teva experiència, com creus que és més fàcil educar l’espiritualitat en els infants?

J.F. Treballar la fe és també descobrir-la com un regal que ens han fet. I aquest descobriment de la fe és també un privilegi per als educadors i ho podem fer a través de totes les activitats. Quan il·luminem una activitat habitual del nostres centre d’esplai o agrupament amb aquest element de la fe estem transformant-la per posar als infants i joves en el camí de la transcendència.

E. Educar la fe també és treballar la interioritat de la persona, de la vida més espiritual de la persona, del seu món interior. En el cas dels més petits és també una responsabilitat afegida.

J.F.  Jo no ho visc com una responsabilitat excessiva perquè el que estem transmetent és un missatge d’amor, alegria i acollida. I encara que a la societat es pugui veure estrany la incorporació de la fe en el món del lleure, el que és cert és que hi ha un gran interès per l’espiritualitat, per la interioritat. No estem fent res més que donar resposta a aquest interès. Si estem educant als nostres infants i joves de forma integral, també l’espiritualitat ha de formar part d’aquesta educació.