Què és?
Presentació
Horari i activitats
Indicacions i difusió
Com arribar-hi
Inscripcions
El MCECC organitza, anualment, jornades o trobades generals de monitors i monitores dels centres d’esplai federats al Moviment. Aquestes trobades, que prenen diversos formats, tenen l’objectiu de ser un espai de formació, d’intercanvi i obertura a noves propostes i conformen un espai ideal per compartir valors i una concepció similar de la manera de com viure el temps lliure. Aquestes activitats s’emmarquen sota un mateix eslògan i s’articulen al voltant d’un centre d’interès. A continuació trobareu una relació de les diferents trobades i jornades que el MCECC, la CCCCCE i el MCEC (sense la dimensió catalana) ha organitzat:
El cap de setmana del 13 i 14 de maig, a Caldes de Montbui, arriba un dels moments més esperats del Moviment, la Trobada de Monitors i Monitores! Ens retrobarem de nou per viure un cap de setmana únic i per fi altra vegada presencial.
La Trobada de Monitors i Monitores és el punt de trobada del Moviment que permet a monitors i monitores dels Centres i Clubs d’Esplai establir lligams, aprendre, jugar i formar-se compartint l’experiència amb altres monitors i monitores de realitats molt diverses.
Enguany ens plantegem un objectiu a mitjà i llarg termini en referència a la nostra tasca educativa com a Centres i Clubs d’Esplai. Ja fa temps que escoltem que el sistema no funciona i que el planeta necessita un replantejament en la manera d’organitzar-se. Per això, i donant continuïtat a la TrocaJove de Lleida, el Centre d’Interès serà la incidència política al nostre entorn com a agents educatius a través, sobretot, dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
Enguany ens retrobem amb l’objectiu de replantejar-nos les bases de la tasca educativa que duem a terme als nostres Centres i Clubs d’Esplai. En poc temps la nostra realitat s’ha vist sacsejada i per això és un bon moment per repensar què fem, com i per què ho fem.
Amb la col·laboració de:
Es proposen un seguit d’activitats amb l’objectiu de compartir experiències, punts de vista, fomentar la cohesió, formar-nos i aprofundir en el Centre d’Interès de la trobada.
10.00 h | Arribada i acreditacions
10.30 h | Activitats de matí
13.00 h | Inauguració popular de la Trobada
13.30 h | Dinar
15.00 h | Activitat tarda
17.00 h | Berenar
18.00 h | Moment de celebració
19.00 h | Mostra de cultura popular
20.30 h | Sopar
21.30 h | Vetllada
22.30 h | Punt Lila
22.30 h | Concert amb Karaokes Band
01.00 h | Bona nit
08.00 h | Bon dia
09.00 h | Esmorzar
09.00 h | Podcast qui té la pinça
09.15 h | Eucaristia (optativa)
10.00 h | Espai formatiu
13.30 h | Dinar
15.00 h | Cloenda i comiat
15.30 h | Sortida
Enguany tens la possibilitat de participar en una de les vint-i-sis formacions proposades. La duració de la formació serà de 3 hores:
Espai d'aprenentatge i reflexió per promoure la comprensió i el respecte, compartint la importància del diàleg, la cooperació, el foment de la pau, la tolerància i la convivència pacífica; així com també la identificació de punts en comú i la construcció de ponts per a la cooperació i la resolució de conflictes.
Amb l’objectiu d’oferir un espai on treballar i debatre sobre aquelles persones als marges, la perifèria i la frontera de l’Església (acció ID1), la xerrada i debat participatius basats en el Quadern 229 de CiJ buscarà trencar el tabú i fer-ne una aproximació història i realista.
Proposarem diverses dinàmiques per promoure la pau interior en els infants i en els monitors: Tècniques de meditació basades en la consciència del cos i en la respiració. Dinàmiques concretes per revisar una jornada d’esplai o un dia de colònies. Dinàmiques per plantejar-se i descobrir el sentit de la vida. En cada dinámica començarem per la pràctica. Identificarem aprenentatges per aplicar-la davant dels infants o d’altres monitors/es.
Reflexionarem sobre les opressions i conflictes actuals, destacant la importància de la no-violència per a la resolució de conflictes i la promoció de la pau a través del diàleg i la mediació. Es proposa com a espai per a reflexionar sobre com incloure aquest enfocament en les activitats dels centres i clubs.
Aquest espai formatiu té com a objectiu proporcionar als monitors i monitores d'esplai les eines i coneixements necessaris per organitzar excursions segures i educatives pels participants. Durant la formació, es tracten temes com la planificació de rutes, l’orientació, la preparació de l'equipament i el material, la seguretat, la gestió dels riscos, la prevenció d'accidents i la gestió d'emergències. També es fomentarà la importància de la natura i el respecte pel medi ambient durant les rutes.
Parlarem sobre la prevenció del suïcidi, l’addicció a les pantalles i els bons hàbits al voltant de la salut mental. És una formació adreçada a poder treballar-ho amb els infants i les joves dels nostres esplais.
Amb l’objectiu de treballar per generar i promoure espais de lleure protectors per als infants i joves que garanteix el seu desenvolupament integral i la lliure execució dels seus drets fonamentals, desenvoluparem i explicarem el protocol a seguir. Si ja has realitzat la formació a la teva zona o territori no t’hi apuntis.
Treballarem sobre la prevenció i la detecció de casos, així com també dels protocols d’actuació en cas necessari, sobretot en les activitats d’estiu, com a moment de quotidià més intens.
Xerrada i formació sobre la teoria de la governança (diferents maneres d’organització, presa de decisions, etc.) i la seva aplicació pràctica a l’esplai. És important la vessant teòrica per entendre diferents conceptes, com ara que el lideratge no és dolent si no és autoritari.
La formació sobre educació sexual i afectiva té com a objectiu proporcionar als participants eines i recursos per a l'abordatge de temes relacionats amb la sexualitat i les relacions especialment en el marc d’un centre o club d’esplai. S'abordaran temes com la diversitat sexual, la prevenció de malalties de transmissió sexual, la igualtat de gènere i la prevenció de la violència sexual. Es treballarà a través de metodologies participatives i reflexives per fomentar la comprensió i l'acceptació de la diversitat en la sexualitat.
En la línia de l’acció del Pla d’Accions 2023. Es parlarà de l’esplai inclusiu en diferents aspectes, com ara el socioeconòmic, l’educatiu, el sexual i de gènere, l’origen, la diversitat familiar...
Com fer de l’esplai un espai conscient i responsable en tots els aspectes: alimentació, energia, finances, tèxtil, transport, material, residus... Realitzarem una part teòrica i una altra de més pràctica
Com promoure la participació infantil real a l’esplai i els diferents nivells que es poden adoptar (des de la tria del lloc d’excursió fins a la governança del centre).
Com aplicar el feminisme a l’esplai, tant dins l’equip de monitors com amb els infants. Treballarem temes com la inclusió, respecte, igualtat. També es parlarà sobre la creació de comissions, de punts liles, de protocols i altres propostes que poden impulsar els centres i clubs d’esplai.
La present formació sobre els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) té com a objectiu conscienciar als participants sobre els 17 ODS de l'Agenda 2030 de les Nacions Unides i proposar accions per aconseguir-los en el marc de les activitats de l'Esplai.
Tant a nivell pedagògic com administratiu. Quan cal començar a preparar-ho? Documentació necessària? Tempos administratius? Beques? Tot i més sobre l’estiu.
Formació bàsica en primers auxilis i reanimació cardiopulmonar. Que podem fer i que no en diferents situacions que puguin ocórrer amb infants, adolescents i joves.
La formació sobre Danses i Cançons té com a objectiu introduir als participants en el món de la música i la dansa tradicional i de l’esplai. Durant la formació es treballen diferents estils de música i dansa, s'aprèn el ritme, la coreografia i les lletres de cançons tradicionals i s'expliquen les seves arrels culturals i històriques. La formació és pràctica i interactiva, i inclou activitats en grup per a l'aprenentatge i la pràctica de les danses i cançons.
La formació sobre com treballar la creativitat té com a objectiu orientar als participants sobre les condicions necessàries per a estimular la creativitat plàstica. Breus reflexions sobre la creativitat, l’observació i comentari de treballs i la realització d’un exercici pràctic esdevindran els eixos del taller.
Teoria i recursos sobre la prevenció, detecció i resolució de casos d’assetjament i/o ciberassetjament i activació dels protocols corresponents. Actuacions previstes com a Centres i Clubs d’Esplai en coordinació amb altres agents educatius, així com també acompanyament intern en el grup d’infants, joves i/o adolescents.
Com treballar la resolució de conflictes dins de l’equip de monitors/es des de la vessant de l’educació emocional i la importància de la comunicació.
Part teòrica-pràctica sobre la gestió administrativa i legal sobre un centre d’esplai. Resolució de dubtes recurrents que sorgeixen en el si de l’activitat de lleure.
Eduquem en la Diversitat! Necessitats Específiques de Suport Educatiu: Recursos per treballar amb infants, adolescents, joves i monitors amb NEE
Com podem treballar amb les famílies des dels esplais? Possibles implicacions, reptes, conflictes que puguin sorgir i la seva resolució, propostes innovadores, participació… Tot encarat a la millora de la tasca educativa com a equip de monitors/es
En la formació es tractarà la temàtica de la gestió de la presència en línia, incloent com donar-se a conèixer, tècniques i estratègies de comunicació coorporativa i com gestionar aquesta presència adequadament. També s'abordarà la qüestió de l'addicció a les xarxes socials i es discutiran els permisos necessaris per a publicar contingut en línia.
La formació abordarà temes com l'ús responsable de l'alcohol, el paper de les xarxes socials i els videojocs en el lleure, així com també es promouran espais de lleure saludables per als joves, anomenats espais 00.
Aquesta activitat va dirigida a tots els monitors i monitores dels Centres i Clubs d’Esplai del MCECC majors de 18 anys al moment de la realització de la trobada.
Els monitors i monitores haureu de portar:
Per al bon funcionament de tota la trobada, es fa necessari establir unes condicions de participació i normativa. La millor garantia de facilitar i contribuir a l’èxit de l’activitat és que tots i totes la coneguem i n’assegurem el compliment:
Seguint amb les mesures de sostenibilitat aplicades en els darrers anys es donarà continuïtat al sistema de transport col·lectiu*. En el moment de la inscripció podreu escollir l’opció de fer ús del sistema d’autobusos que posem a la vostra disposició amb l’objectiu de fer més fàcil, sostenible i econòmic el vostre desplaçament.
Per organitzar la ruta dels autobusos es tindrà en compte la proximitat territorial, la procedència i nombre de participants. Es donarà més informació un cop s’hagin tancat les inscripcions. Per aquest motiu és molt important que respecteu els terminis establerts.
Si no pots esperar al maig i vols començar-te a familiaritzar amb la població que ens acull aquí et deixem el mapa, amb l’espai central senyalitzat:
Mapa de la localitat:
Les inscripcions estan obertes fins el dimecres 26 d’abril.
El preu per participant a la Trobada de Monitors/es serà de:
*El preu de la inscripció correspon a un 50% del cost real per cada participant.
Les dues modalitats de preu inclouen: el berenar de dissabte i l’esmorzar i el dinar de diumenge, la formació, tot el material, el record... i tota la logística i infraestructura que hi ha al darrera d’una trobada d’aquestes característiques.
Per fer la inscripció recorda que caldrà que segueixis els passos següents:
*En el cas que no s’arribi al mínim de persones voluntàries requerides per l’organització es realitzarà un sorteig entre tots els participants de la Trobada.
Per fer la inscripció recorda que caldrà que segueixis els següents passos:
Atenció! En cas de baixa d’algun participant només es retornaran els diners de la inscripció de les baixes comunicades i justificades abans del tancament de les inscripcions.
I, com sempre, moltes gràcies per la vostra confiança i esperem que sigui un cap de setmana d’allò més profitós!